Hansa Borg styrker sin posisjon innen vin

Hansa Borg styrker seg på vin gjennom oppkjøp av Vinestor – en av Norges ledende vinimportører.

Hansa Borg Holding AS har inngått en avtale om oppkjøp av 100 % av aksjene i vinimportgruppen Vinestor for å styrke sin posisjon innen drikkevarer i det norske markedet.

Vinestor er en anerkjent importørgruppe med en sterk portefølje av vinprodukter fra kvalitetsprodusenter over hele verden. Selskapet har en etablert organisasjon med solid fagkompetanse innen vin, samt gode relasjoner til Vinmonopolet og Horeca-bransjen.
Sammen med Hansa Borg sin sterke posisjon i uteliv og konsernets ressurser vil oppkjøpet bidra til å styrke begge selskapers posisjon i markedet.

– Jeg er glad for å kunne meddele at vi har kommet til enighet om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Vinestor og vi ser frem til å ønske våre nye kollegaer velkommen til konsernet.
Vinestor har en unik organisasjon med gjennomgående fagkompetanse innen vin og vinimport som bidrar til at vi sikrer oss en enda sterkere strategisk posisjon i Norge, sier administrerende direktør i Hansa Borg, Lars Giil.

Vinestor er ansett som en anerkjent importørgruppe som beriker det norske markedet med spennende viner fra kvalitetsprodusenter over hele verden. Vinestor er blant de ti største leverandørgruppene til Vinmonopolet med en markedsandel på om lag tre prosent av svakvinsalget.

– Vinestor har utviklet seg svært positivt den siste tiden under Aars sitt eierskap og jeg er sikker på at den positive utviklingen vil fortsette med Hansa Borg som ny eier. Det er et innovativt og spennende grep de gjør ved å satse på en større bredde i kategorien av drikkevarer og jeg er overbevist om at begge parter skal oppnå vesentlige synergier i den nye strukturen. Vår salgsstyrke innen Horeca, som dekker hele landet, og kundene til både Hansa Borg og Vinestor vil ha særlig glede av samarbeidet. Vi vil også videreutvikle satsingen på vår kvalitetsportefølje mot Vinmonopolet og egne merkevarer i samarbeid med Hansa Borg, sier administrerende direktør i Vinestor, Audun Stensvold.

– Vi skiller veier med et selskap og ansatte som kjennetegnes ved førsteklasses fagkompetanse. Vinestor har vært heleid av Aars siden 2014, og selskapet er i dag godt posisjonert for videre vekst og nye steg i rett struktur. Vi er trygge på at Hansa Borg vil være både en langsiktig og riktig eier som kan ta selskapet over i neste fase, sier styreleder i Aars, Øyvind Schage Førde.

Ved å kombinere størrelse, administrativ kompetanse, merkevarebygging og salgsapparat har Hansa Borg og Vinestor ambisjoner om å skape et betydelig mersalg mot eksisterende og nye Horeca-kunder, samt vokse porteføljen på Vinmonopolet.

Både kjøper og selger er enige om å ikke gå ut med kjøpspris.

Fakta:
• Hansa Borg Holding kjøper opp Vinestor for å styrke selskapets posisjon innen vin og dermed bli en større aktør innen flere drikkevarekategorier.
• Gjennom oppkjøpet sitter Hansa Borg på en portefølje av sterke internasjonale vinmerker.
• 2020 og så langt i 2021 har gitt rekordsterke resultater for Vinestor, på grunn av volumvekst og økt produktlønnsomhet, til tross for nedgang i Horeca-salget.
• Vinestor har vært på det norske markedet siden 1997 med en portefølje som omfatter land som Tyskland, Italia, Frankrike, Argentina, USA og Australia m.fl.
• Vinestor vil opprettholdes som en selvstendig bedrift og merkevare, som et heleid datterselskap av Hansa Borg Holding, tilsvarende eierskapet i Olden og Nøgne Ø.
• Sortimentet til Vinestor vil gradvis bli en del av Hansa Borg sin utelivsportefølje.
• Vinestor består av Vinarius, Vinum, Plus Vini, Divini, B & R Wine, Innvino, Servco, Trulli Wines og OMA Vin (50 %).
• Hansa Borg er Norges største norskeide bryggeri- og drikkevareaktør. Konsernet har en portefølje av sterke, norske merkevarer som Hansa, Borg, CB og Grevens, internasjonale merkevarer som Heineken, Breezer og Clausthaler, samt eierskap i Olden Brevatn og Nøgne Ø. Hansa Borg har en sterk posisjon både innen dagligvare og uteliv, og oppkjøpet av Vinestor vil bidra til å styrke begge selskapers posisjon både på Vinmonopolet og i utelivsmarkedet.

 

Bildet: Fra venstre: Lars Giil, Audun Stensvold og Øyvind Schage Førde. (Foto: Teodor Olving/Møller Medvind)

Pressekontakt: Stina.Kildedal-Johannessen@hansaborg.no