Tidenes sommerølsalg - Sterk resultatvekst tross økte råvarekostnader
- Dette er et godt resultat for oss. Det er svært tilfredsstillende at vi vokser såpass sterkt i en periode der vi har måttet øke prisene som følge av prisoppgangen i råvaremarkedene. Det viser hvor bunnsolid våre norske, regionalt baserte merker står. I tillegg ser vi at effektiviseringstiltakene vi gjennomførte i fjor, og så langt i år, har gitt en positiv effekt, sier Lars A. Midtgaard, administrerende direktør i Hansa Borg Bryggerier, som blant annet står bak merkevarer som Hansa, Borg, CB, Grevens Cider og Olden.
Kraftig vekst i markedsandeler
Samlede driftsinntekter i første halvår var 584 millioner kroner, noe som er en forbedring på 76 millioner kroner fra samme periode i fjor. Ser man på ølmarkedet isolert, viser tall fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen at Hansa Borg har hatt en volumfremgang på 2,9 prosent i årets seks første måneder, mens totalmarkedet bare har vokst 0,7 prosent.
I juli måned økte markedet med 10,4 % i volum, mens Hansa Borg økte med hele 19, 1 %. Selskapet har dermed lagt bak seg den beste ølsommeren noensinne. - Tallene viser at det er Hansa Borg som alene står for nesten 70 % av veksten i ølmarkedet hittil i år. Vi skal imidlertid ikke hvile på laurbærene. Arbeidet med effektiviseringstiltak fortsetter, og vi er nødt til å fortsette veksten og øke lønnsomheten ytterligere fremover, sier Midtgaard.
Må tjene mer – innsatsfaktorer fortsetter å stige
I likhet med i 2007 har prisveksten på råvarer fortsatt. Dette har ført til økte varekostnader for selskapet, og samtidig har kostnadene til transport og lønn steget vesentlig.
– Våre viktigste merkevarer har eksistert i 150 år, og for å sikre disse i den tøffe konkurransen fremover, er vi nødt til å øke inntjeningen ytterligere. Kraftig prisvekst for innsatsfaktorer, kombinert med sterk konkurranse fra utenlandske aktører, gjør det stadig mer utfordrende å manøvrere virksomheten. På sikt må driftsmarginen dobles for at vi også fremover skal være et solid norsk alternativ, fremhever Midtgaard.
Hansa Borg Bryggerier AS resultat første halvår (konsern)
Beløp i hele 1000 |
1.H 2008 |
1.H 2007 |
Endring |
Salgsinntekter Særavgifter til staten |
1 348 578 -765 115 |
1 227 047 -719 830 |
9,9 % 6,3 % |
Driftsinntekter |
583 463 |
507 218 |
13,5 % |
Driftsresultat (EBIT) |
34 182 |
23 438 |
45,8 % |
Resultat før skattekostnad |
32 932 |
16 705 |
97,1 % |