Hansa Mango IPA - Etterspurt prisvinner endelig tilbake

Hansa Mango IPA er en av de største nylanseringene vi har sett i norsk dagligvarehandel på mange år. I februar kommer den tilbake i fast sortiment.

Hansa Mango IPA ble lansert på markedet for første gang som limited edition i 2019. Produktet kom i dagligvarehandelen i mai 2019 og samme måned var over 80 prosent av volumet revet ut av butikkhyllene.

– Historisk sett har vi aldri før hatt en limited edition som har solgt så bra på så kort tid, sier merkevaresjef for Hansa i Hansa Borg Bryggerier, Ann-Therese Samuelsen.

I 2020 kom Hansa Mango IPA tilbake på markedet i et tidoblet volum fra 2019. Igjen var responsen formidabel. Forbruker diskuterte produktet på egne Facebook-sider, det ble et populært Instagram-motiv på grunn av det fargerike designet og flere kjørte mange mil for å få tak i Hansa Mango IPA. 

Hansa Borg produserte og solgte rundt 2,5 millioner liter Hansa Mango IPA (altså 5 millioner halvliterbokser) frem til leveransen ble avsluttet i september 2020, som også var opprinnelig plan.

Hansa Mango IPA hele året
Forbruker har ventet på produktet og mange har tatt kontakt den siste tiden for å høre om når Hansa Mango IPA kommer tilbake.

– Gjennom vinteren har vi jobbet hardt for å produsere opp et godt lager, slik at vi kan tilby det populære ølet som et helårsprodukt fra februar 2021, sier Samuelsen.

Hansa Borg har forventninger om en økning i salget i 2021, ettersom det nå er fast listet og de er rigget til å levere gjennom hele året.   

DLF’s innovasjonspris
Under DLF- Dagligvareleverandørenes forenings digitale høstmøte i oktober, ble Hansa Borg Bryggerier tildelt DLFs innovasjonspris for suksessproduktet Hansa Mango IPA.

– Det er ganske unikt å motta innovasjonspris og få så mye oppmerksomhet rundt et produkt i et marked uten muligheter for markedsføring. Vi setter arbeidet med innovasjon og produktutvikling høyt i Hansa Borg Bryggerier. Hansa Mango IPA har vært en vekstkatalysator og inspirasjonskilde for innovasjon i kategorien smaksatt øl og har bidratt til å styrke Hansa sin posisjon som Norges sterkeste ølmerke. Å vinne denne prisen motiverer oss til å jobbe enda hardere med dette i årene som kommer, sier kommersiell direktør i Hansa Borg, Niklas Minken.

Hansa Borg Bryggerier ser frem til lanseringen i uke åtte og håper ølet blir godt mottatt også denne gangen.

 

Pressekontakt:
Stina Kildedal-Johannessen
stina.kildedal-johannessen@hansaborg.no

Foto: Mariann Hillestad/Hansa Borg