Mikrobrygg med makrosmak
– Stadig flere forbrukere ønsker å variere med både mørke og lyse øltyper. Selv om man gjerne kan drikke en pilsner lite for å spare inn på kaloriene, ønsker ofte de samme menneskene å nyte et aromatisk og kraftig øl når de skal kose seg litt ekstra, sier Bryggerimester Ole Helland ved Hansa Borg Bryggerier, som er eier av mikrobryggeriet. – Hittil i år har nordmenn kjøpt for eksempel bayerøl for hele 50 millioner kroner i dagligvarebutikkene, noe som er en økning på over 50% fra fjoråret, sier han. Hansas salg alene er seksdoblet siden lansering av bayer på boks i februar.
Denne tendensen ønsker bryggeriet å følge videre. På Waldemars Mikrobryggeri i Bergen har bryggerimesteren derfor utviklet en ny Brown Ale, som er gyllen og aromatisk, og en Pale Ale, som har mye smak men en farge som minner om et kraftig pilsnerøl.
På Waldemars Mikrobryggeri har vi muligheten til å eksperimentere med bryggingen på en mye bedre måte enn på et stort anlegg, sier Bryggerimesteren. – Vi lager små mengder om gangen, og siden mikrobryggeriet er plassert midt inne i en restaurant, benytter vi også muligheten til å teste ut responsen på stedets gjester. – Disse to øltypene falt spesielt godt i smak, derfor er vi sikre på at ølkjennere landet rundt også vil få en god opplevelse når Waldemars Ale nå sendes ut i stor skala.