Bulmers til topps i prestisjetung kåring!

Bulmers Original, Bulmes Pære og Bulmers Red Berries vinner gull for sin høye kvalitet i anerkjente Monde Selection Quality Awards.  ​

– Vi er stolte av å ha Bulmers i porteføljen vår, og denne prestisjetunge anerkjennelsen er en bekreftelse på at Bulmers er verdsatte produkter av ypperste klasse, sier Theodor Espelid, Marketingsjef hos Hansa Borg Bryggerier.

Bulmers har en sterk posisjon spesielt i Nord-Europa og er en av de viktigste merkevarene i porteføljen til verdensledende cider-produsent Heineken. Hansa Borg har solgt Bulmers siden 2012, men overtok den fulle driften av Bulmers i Norge i februar 2018. 

I testen er kvaliteten på Bulmers Red Berries (Crushed Berries & Lime), Bulmers Pære og Bulmers Original blitt evaluert av et panel av uavhengige og anerkjente eksperter. Dette er gjort i løpet av en fire måneder lang utvelgelsesprosess, hvor juryen smaker og kvalifiserer produkter etter kriterier som blant annet vurderer emballasje, design, lukt og smak.

– Bulmers har hatt en fin utvikling de siste årene, med vekst i både dagligvare og uteliv. Merkevaren har i dag rundt 6,5 prosent av cider-markedet i Norge, mens andelen i uteliv er i underkant av 30 prosent, sier Espelid.

Mer om cider
Cider-kategorien har hatt en vekst i Norge de siste årene, med et blomstrende utvalg og flere smaksprofiler. Tørr-cider segmentet har med Bulmers i spissen gitt cider et mer maskulint preg, som nok gjør at flere har fått øyene opp for kategorien. Den semitørre cideren har i dag en bred målgruppe fra begge kjønn. 

– Utviklingen innen cider er spennende. Fra å være et 100 prosent søt-cider land, er det semitørre cider-varianter som har vokst mest de siste årene. Vi opplever likevel ikke at søt- og semitørr cider spiser av hverandres markedsandeler, siden målgruppen er forskjellig. Hovedforbruker for søt cider er 18 til 25 år, mens aldersgruppen 25 til 40 år i større grad nyter tørr og semitørr cider, forklarer Espelid.

Grevens cider, som også er en del av Hansa Borg sin portefølje, er markedsledende innen cider-segmentet, med en markedsandel på nesten 50 prosent i dagligvarehandelen.

FAKTA:
Monde Selection, International Quality Institute, ble grunnlagt i 1961 i Brussel.

Instituttet arbeider med å teste forbruksvarer fra hele verden og deler ut internasjonalt anerkjente kvalitetspriser. Organisasjonen deler kvalitetsprodukter i to hovedkategorier (mat og ikke-mat) og en rekke underkategorier. Deres formål er å finne og anerkjenne verdens beste produkter, og dermed hjelpe forbrukerne med å velge produkter av høyeste kvalitet.

Monde Selection's Spirits & Liqueurs sin jury består av et panel med utvalgte internasjonalt anerkjente ønologer* (vinmakere), Master sommelierer, ønologiprofessorer, kjemiske ingeniører og spesialiserte pressespaltister.

I løpet av en fire måneder lang utvelgelsesprosess smaker og kvalifiserer juryen produkter etter følgende kriterier:

- Visuelt aspekt: Farge, metning, klarhet, skum, glans, etc.
- Bukett (sett med luktnoter): Harmoni, intensitet, finesse, humle og malt aromaer, etc.
- Smak: Harmoni, kompleksitet, bitterhet, sødme, etc.
- Ettersmak: Utholdenhet, intensitet, gjenværende smak, etc.
- Tekstur og munnfølelse: Karbonisering, fylde, viskositet, astringens, etc.
- Emballasjen, etiketten og dens informasjon, materialene som brukes osv.

  • Prisene skulle etter planen deles ut under Monde Selection Quality Awards i München 29. mai 2020, men arrangementet er avlyst som en følge av Covid-19.

https://www.monde-selection.com/quality-label/

OM BULMERS
- Bulmers ble grunnlagt av Percy Bulmer og hans bror Fred i 1887, og representerer det beste av engelsk cider-historie.
- Bulmers er en premium semitørr cider med en bred målgruppe fra begge kjønn.
- Hansa Borg har også Bulmers Zesty Blood Orange i sin portefølje. Dette produktet var ikke med i testen.
- Smaksmessig deles cider-kategorien i fire ulike segmenter; søt, semi-tørr, premium og craft.
- Innenfor premium cider er Bulmers det største merket.
- Bulmers har vært vekstvinneren i norsk dagligvare de siste årene, og vokste med hele +15 prosent i 2019.
- Bulmers har en voksen målgruppe som er opptatt av god smak og kvalitet.
- Bulmers smaker best med is i glasset!

*Ønologi er læren om vin, vindyrking og vinfremstilling.