Ny langsiktig avtale signert med Bacardi

Hansa Borg Bryggerier har signert en ny avtale med Bacardi om videre distribusjon av Breezer frem til 2023. Kontrakten har en verdi på i overkant av 250 millioner kroner, og selskapene har høye vekstambisjoner i årene fremover.

Hansa Borg Bryggerier overtok distribusjonen av Breezer, en smaksatt alkoholholdig drikk med kullsyre, i 2013. Siden den gang har merkevaren sett en økning i markedsandel fra 8,5 prosent i 2013 til over 30 prosent i 2018.

– Vi ser gode muligheter for ytterligere å forsterke markedsposisjonen til Breezer, og vi har ambisjoner om fortsatt vekst, i samarbeid med Bacardi Norge, sier Hansa Borg sin direktør for marketing og uteliv, Alf Helge Halland.

Breezer driver veksten i FAB-kategorien
I 2018 hadde Breezer en vekst på 28 prosent innen kategorien Flavoured Alcoholic Beverages (FAB), ifølge tall fra Nielsen Media Research. Kategorien hadde i tilsvarende periode en vekst på om lag 6 prosent.

Breezer-porteføljen, som Hansa Borg distribuerer og selger for Bacardi, består av fem fargerike og smakfulle varianter; appelsin, lime, vannmelon, jordbær og mango.

– Breezer Strawberry, som ble lansert i februar 2018, har solgt bra. Vi lanserer denne måneden enda en nyhet fra Breezer, med smak av sitron og hylleblomst, som vi tror vil slå godt an hos den norske forbruker, sier merkevaresjef Jenny Gausland.

Breezer Lemon & Elderflower
Breezer Lemon & Elderflower er en frisk og fruktig Breezer-variant med sitron og innslag av hylleblomst. Smaken kom best ut i en stor markedsundersøkelse GFK Norm har gjennomført for Bacardi i Norge. Undersøkelsen viser at norske forbrukere mellom 18 og 34 år etterspør naturlig syrlige og friske smaker, og Lemon & Elderflower treffer midt i blinken her.

Merkevaresjef Breezer, Jenny Gausland og direktør for marketing og uteliv, Alf Helge Halland.

Mediekontakt: Stina Kildedal-Johannessen